In groep 3 gaat het dan toch eindelijk gebeuren: leren lezen. Oudste kleuters zijn hier vaak al aan toe en kunnen niet wachten om al die letters te leren kennen en woorden te gaan vormen. Leren lezen is voor verreweg de meeste kinderen een echt feest. Ze hebben er naar uitgekeken en willen maar wat graag beginnen.
En hoe knap is het van de leerkrachten in groep 3? In vier maanden tijd lezen kinderen vaak alle letters en kunnen ze zich zelfstandig door allerlei boekjes heen vreten… Een prestatie.
Maar hoe zuur is het als jouw kind achterblijft? Moeite met lezen in groep 3 kan erg frustrerend zijn en wil je als ouder graag voorkomen. Ik help je graag om het tij te keren.
Lezen moet leuk blijven
Het belangrijkste is dat je als ouder blijft waken over je kind. Bekijk hoe het leren lezen zich ontwikkelt. Heb je het idee dat dit moeizaam gaat? Dan is het eigenlijk al tijd om in actie te komen. Want lezen moet wel leuk blijven.
Als je kind het plezier in lezen verliest, sta je 10-0 achter. Probeer je kind dan nog maar eens aan het lezen te krijgen. Bijna een onmogelijke opdracht.
Regel 1 is dus: behoud ten alle tijden het plezier in lezen.
Samen lezen
Als je merkt dat je kind achter begint te lopen, kun je het beste samen gaan lezen. Spreek met je kind af dat je om de beurt een stukje van een boek leest en zorg dat je kind ook met jou mee leest. Maar hier een spelletje van als dit niet vanzelf gaat.
Samen lezen is een heel belangrijke stap in het leren lezen, want je kind ziet aan jou dat je ook aan het lezen bent en kan je kopiëren. Moeilijke woorden (woordbeelden) worden juist aangeleerd doordat jij ze goed voorleest. Je kunt je kind signaalwoorden eigen leren maken. Onderschat het belang van samen een boek lezen dus niet en probeer hier dagelijks tijd voor vrij te maken.
Kies leuke boeken
Boeken moeten je kind wel bevallen. Een boek over paardrijden voor jongens die van voetballen houden (en niets met paarden hebben) zal niet bijdragen aan het leesplezier. Boeken over voetbal wel. Lees die dus. Het gaat in groep 3 nog vooral om het technische aspect: het lezen van letters en woorden. De inhoudelijke boeken komen later wel.
Neem je kind mee naar de bibliotheek en laat je kind daar bij voorkeur zelf boeken kiezen. Het geeft overigens niet als die wat moeilijker zijn. Samen komen jullie daar vast goed uit.
Zelfvertrouwen
De belangrijkste pilaar waar het leren lezen op gebouwd is, is zelfvertrouwen. Als je kind geen zelfvertrouwen heeft, zal het moeite blijven houden met lezen en ook niet geloven dat het wel degelijk goed kan gaan.
Zorg dus voor zelfvertrouwen door regelmatig een succeservaring op te laten doen met lezen. Schipper dan ook met makkelijke en moeilijke boekjes en laat je kind ook onderweg zoveel mogelijk lezen (borden langs de weg, de namen van bedrijven en winkels, een recept, een krant of tijdschrift). Beloon leesgedrag ten alle tijden!
Luisterboeken
Heeft jouw kind nog altijd moeite met lezen en kun je er zelf ook weinig meer mee? Dan kun je ook luisterboeken overwegen. Die kan je kind meelezen. Door naar het verhaal te luisteren kan je kind wel in de ban van een boek komen en leesplezier ervaren. Grote kans dat dit motiveert om zelf te gaan lezen. Zeker als je het eerste boek (of een aantal hoofdstukken) laat horen en dan de rest zelf laat lezen. Je kind weet dan waar hij of zij het voor doet.
Praat op tijd met de leerkracht
Als je leesproblemen constateert, is het zaak om op tijd met de leerkracht te praten. Die kan helpen om het leren lezen op school meer aandacht te geven en de achterstand in te lopen.